प्रदीप ज्ञवाली |
जनताको बहुदलीय जनवाद (जबज) नेपालको
लोकतान्त्रिक आन्दोलनका अनुभवहरु, सामाजिक विशिष्टता र अन्तरराष्ट्रिय
कम्युनिष्ट आन्दोलनका सकारात्मक एवं नकारात्मक अनुभवहरुलाई संश्लेषण गरेर
हामीले नेपाली क्रान्तिको एउटा विशिष्ट कार्यक्रमका रुपमा अगाडि सारेका हौं
।पाँचौं राष्ट्रिय महाधिवेशनमा कार्यक्रमका रुपमा बहुदलीय जनवादलाई अगाडि
सारिएको हो । छैठौं महाधिवेशनमा आइपुग्दा हामीले यो राजनीतिक आर्थिक
कार्यक्रममात्रै होइन, समाज रुपान्तरणका निम्ति मार्गदर्शन गर्ने एउटा
सैद्धान्तिक अवधारणा पनि हो भनेर बहुदलीय जनवादलाई स्वीकार गरेका हौं ।
जनताको बहुदलीय जनवाद के अर्थमा यो
सिद्धान्त हो त ? सिद्धान्तका रुपमा जनताको बहुदलीय जनवादले माक्र्सवादको
भण्डारमा के नयाँ कुराहरु थपेको छ ? या माक्र्सवादको कस्तो नयाँ व्याख्या
या सिर्जनात्मक विकास गरेको छ? नेपाली कम्युनिष्ट आन्दोलनमा यसले के नयाँ
कुराहरु प्रस्तुत गरेको छ ? या नेपाली क्रान्तिको सन्दर्भमा यसका नयाँ
अवधारणाहरु के हुन्? यी प्रश्नहरुमा आठौं राष्ट्रिय महाधिवेशनले स्पष्ट
पारेको छ ।
सही प्रमाणित
अहिलेका राजनीतिक घटनाक्रमहरुले बहुदलीय
जनवादले अगाडि सारेका अवधारणाहरुलाई पुष्टि र प्रमाणित पनि गरेको छ ।
कम्युनिष्ट आन्दोलनमा यसले अगाडि सारेकामान्यताहरु भनेको संघर्षका कुनै
रुपहरु पनि अपरिहार्य या त्याज्य हुँदैनन् । ती तत्कालीन परिस्थितिमाथि
निर्भर गर्छन् । एक्काइशौं शताब्दीमा आइपुग्दाखेरि समाजको शान्तिपूर्ण
रुपान्तरण सम्भव छ भन्ने मान्यता बहुदलीय जनवादले अगाडि सारेको थियो । यो
अहिले पुष्टि भएको छ । कम्युनिष्टहरुले क्रान्तिपश्चात चाहे जनवादी
व्यवस्था होस्, चाहे समाजवादी व्यवस्था, त्यसलाई लोकतानित्रक मूल्य
मान्यताका आधारमा, बहुदलीय प्रतिश्पर्धाका आधारमा सञ्चालन गर्नुपर्छ र
कम्युनिष्टहरुले प्रतिश्पर्धाबाट श्रेष्ठता सावित गरेर जनताबाट अनुमोदित
भएर मात्रै शासन सञ्चालन गर्नुपर्छ भन्ने कुराहरु पुष्टि भइरहेका छन् ।
कम्युनिष्ट आन्दोलन एउटा विशुद्ध राजनीतिक
आन्दोलनमात्रै होइन, यो सामाजिक, सांस्कृतिक आयामहरु समेटिएको एउटा
समष्टिगत आन्दोलन हो र कम्युनिष्ट आन्दोलन यी सबैको नेताका रुपमा स्थापित
हुनुपर्छ भन्ने मान्यताहरु स्थापित भएका छन् । बहुदलीय जनवादले अगाडि
सारेको प्रगतिशील राष्ट्रवादको पनि व्यवहारले सही सावित गरेको छ । जे
कुरालाई हामीले सिद्धान्त भनेर अगाडि सारेका थियौं, ती कुराहरु पुष्टि भएका
छन् र नेकपा एमालेसँग आज सबैभन्दा महत्वपूर्ण पुँजीका रुपमा जनताको
बहुदलीय जनवाद रहेको छ । त्यसैले हामीले जनताकोे बहुदलीय जनवादलाई पुँजीकृत
गर्ने हो ।
एमालेको गल्ती जबजलाई बोकाउन मिल्दैन
जनताको बहुदलीय जनवादको कार्यान्वयन गर्दै
जाँदा व्यवहारमा हामीले थुप्रै कमजोरी पनि गरेका छौं । ती कमजोरीहरुको
मूल्य नेकपा एमालेले चुकाएको पनि छ । तर, ती कमजोरीहरुको दोष तपाईले जबजलाई
दिन मिल्दैन । त्यसो गर्ने हो भने संसारका कुनै पनि सिद्धान्तहरु काम
लाग्ने छैनन् । किनभने सिद्धान्तको दुरुपयोग पनि भएको छ, अपव्याख्या पनि
भएको छ र सिद्धान्तको भ्रष्टीकरण पनि भएको छ । पोलपोटले क्याम्बोडियामा
मच्चाएको त्रासदी माक्र्सवादकै नाममा भएको थियो । पोलपोटलाई देखाएर कसैले
माक्र्सवाद गलत भन्यो भने त्यो भन्दा हास्यास्पद कुरा के हुन्छ ? त्यसैले
कमजोरीहरुको संश्लेषण गर्न जरुरी छ, त्यसलाई सच्याउन जरुरी छ । तर, ती
कुराहरुका आधारमा जबजको सहीपनामाथि हामीले प्रश्न उठाउन सक्दैनौं ।
पछिल्लो समय बाहिरबाट जनताको बहुदलीय
जनवादमाथि हमला शुरु भयो । यो हमलामा यस्तो साथीहरु देखा परे, जो कुनैबेला
माओवादीको महिमागान गर्न कस्सिनुभएको थियो । साथीहरुले दुईवटा कोणबाट यस
विषयमा प्रश्नहरु उठाउनुभयो । एउटा, विगतमा भएका एमालेका कतिपय कमी
कमजोरीलाई लिएर त्यो चाँहि जबजकै कारणले भएको हो कि भनेजस्तो गर्नुभयो ।
तर, यो सिद्धान्तका कारणले होइन, सिद्धान्तलाई ठीक ढंगले प्रयोग नगरेका
कारणले हो ।हामीले ०५४ सालमा राप्रपालाई नेता मानेर संयुक्त सरकार बनायौं ।
जवजको मान्यता वा पाँचौं महाधिवेशनले गरेको दिशानिर्देशले हामीलाई त्यसो
गर्न अनुमति दिन्थ्यो ? दिँदैनथ्यो । किनभने पुनरुत्थानवादी शक्तिहरु मुख्य
खतरा हुन् है भनेका बेलामा हामीले कांग्रेसलाई देखाइदिऔं भन्नका निम्ति
पुनरुत्थानवादी शक्तिहरुसँग सरकारमा गयौं । दोस्रो, सडकमा गणतन्त्रको नारा
लागिराखेको थियो, संवैधानिक राजतन्त्रले सम्झौता तोडेपछि हामी सिधै
गणतन्त्रमा फड्किनुपथ्र्यो । तर, हामी प्रतिगमन आधा सच्चियो भनेर सरकारमा
गयौं ।
त्यसैगरी ०६४ सालको संविधानसभा चुनावपछि
लोकतान्त्रिक संविधान निर्माणका निम्ति माओवादीका अधिनायकवादी मान्यताहरु
चुनौतीका रुपमा थिए, महाधिवेशनले समेत माओवादीसँग सहकार्य, संघर्ष र
रुपान्तरणको नीति लिएको थियो, तर, संघर्ष भन्दा पनि हामीले माओवादीसँग
गोप्य सातबुँदे सम्झौता गर्न पुग्यौं । यी हाम्रा आफ्ना कमजोरीहरु हुन् ।
यसका निम्ति जबजलाई दोष दिन मिल्दैन ।
थप व्याख्या आवश्यक
निश्चय नै गएको २० वर्षमा नेपाली समाजमा
पनि काफी परिवर्तनहरु भएका छन् । र, अहिले हामीले नवौं महाधिवेशनमा
उभिइरहँदा यी २० वर्षका परिवर्तनहरु के हुन्, त्यसले नेपाली समाजको आधारभूत
चरित्रलाई कुन हदसम्म फेरबदल गरेको छ, ती परिवर्तनहरु मात्रात्मक छन् कि
गुणात्मक छन् र त्यसले क्रान्तिको जनवादी चरित्रलाई नै बदल्नुपर्ने
अवस्थामा पुगेको हो ? यी विषयमा हामीले नयाँ ढंगले छलफल अगाडि बढाउनुपर्ने
जरुरी छ । र, त्यसका आधारमा जनताको बहुदलीय जनवादको कार्यक्रमिक पक्षमा
नयाँ व्याख्या र नयाँ विकास गर्न जरुरी छ ।
हामीले ०४९ सालमा जनताको बहुदलीय जनवादको
कार्यक्रम प्रस्तुत गरिरहँदा हामीले राजतन्त्रको अन्त्य गरेर जनवादी
गणतन्त्र स्थापना गर्ने कुरालाई मुख्य कार्यक्रमिक लक्ष बनायौं । अहिले
राजतन्त्र अन्त्य भएको छ । तर, जनवादी गणतन्त्रको लक्षचाँहि प्राप्त भएको
छैन । यो लक्षलाई नयाँ ढंगले परिभाषित गर्न जरुरी भएको छ । नवौं
महाधिवेशनले यसमा परिमार्जन गर्नेछ, विकास गर्ने छ । र, यी सबै जनताको
बहुदलीय जनवादको सैद्धान्तिक आलोकमै खडा हुनेछन् ।
नेपाली समाजमा अहिले चलिरहेको बहस भनेको
नेपाली समाजको वर्तमान चरित्र के हो ? नेपाली समाज पूर्ण पुँजीवादी भयो कि
अहिले पनि अर्धसामन्ती वा अर्धपुँजीवादी नै छ ? दोस्रो, ०६२/०६३ को आन्दोलन
र त्यसले ल्याएको परिवर्तनको आयाम कति छ ? यो समाज रुपान्तरणको हैसियत
राख्ने क्रान्तिकारी आन्दोलन हो या हामी क्रान्ति सम्पन्न भएको अवस्थामा
छौं ? अथवा हामी रुपान्तरणको प्रक्रियामा, संक्रमणकालमा छौं ? अहिले
एमालेले आठौं महाधिवेशनबाट निकालेको निश्कर्ष भनेको सामन्तवाद कमजोर हुँदै
गए पनि पूर्णरुपमा समाप्त भएको छैन र आधारभूतरुपमा हामी अहिले पनि
अर्धसामन्ती, अर्धपुँजीवादी अवस्थामा छौं । नेपाली समाज पूर्णपुँजीवादी
भएको छैन । हामीमाथि विभिन्न ढंगले बाह्य शोषण र उत्पीडनहरु छन् । यसलाई
तपाई नवऔपनिवेशिक भन्नोस् या अर्धऔपनिवेशिक भन्नोस् । नामले स्वाधीन भए पनि
यथार्थमा हामी स्वाधीन छैनौं ।
केही साथीहरुचाँहि नेपालमा अब
अर्धऔपनिवेशकिता पनि रहेन, नेपाल स्वाधीनरुपमा माथि उठ्यो र नेपाली समाज अब
पुँजीवादी भयो, त्यसकारणले क्रान्तिको चरित्र पनि बदलियो र ०६२/०६३ को
परिवर्तनले नेपालमा क्रान्तिकारी परिवर्तन गर्यो भन्नेखालको निश्कर्षमा
पुग्नुभएको छ । यस्तो व्याख्या सही हुन सक्दैन ।
संघीयता सिद्धान्त होइन
केही साथीहरुको तर्कचाहिँ बहुदलीय जनवादमा
समावेशिता नभएको हुनाले जबज अपूर्ण भयो या संघीयता नभएको हुनाले यसले
अहिलेका समस्याको व्याख्या गर्न सकेन भन्ने पनि छ । मेरो आग्रह के छ भने
संघीयता या समावेशिता निश्चित राजनीतिक प्रणालीका अंग हुन्, राज्यका
आधारभूत चरित्र वा सिद्धान्त होइनन् । त्यस्तो हो भने त जति पनि संघीय
मुलुकहरु छन्, तिनलाई कम्युनिष्ट भन्नुपर्ने होला । यस्तो हुँदैन ।
संघीयताभन्दा पनि राज्यको चरित्र प्रमुख कुरा हो । हामीले जनताको पक्षमा
कुन मोडल उपयुक्त हुन्छ भनेर अवलम्बन गर्ने कुरालाई स्थायी सिद्धान्तका
रुपमा व्याख्या गर्नुहुँदैन । मुल कुरा हामीले हेर्ने भनेको त्यो राज्यको
चरित्र कस्तो छ ? त्यो राज्य पुँजीवादी हो कि । समाजवादी हो कि, सामन्ती हो
कि ? यो हेरिनुपर्छ । संघीयता हो कि हैन भन्ने कुराले यो तय गर्दैन ।
जबज मदन भण्डारीकी हजुरआमा होइन
कसैले पनि जनताको बहुदलीय जनवादलाई
जडसूत्र बनाउन चाहेको छैन । म आफैं भनिरहेको छु, गएको २० वर्षमा आएका
परिवर्तनहरुले गर्दा यहाँमात्रै होइन, अन्तराष्ट्रिय कम्युनिष्ट आन्दोलनमै
नयाँ ढंगको व्याख्या जरुरी छ । यो व्याख्याको धेरै हदसम्म ढोका खोल्ने काम
जबजले गरेको छ । तर, जनताको बहुदलीय जनवाद त्यो सन्दुस होइन । मदन
भण्डारीकी मायालु हजुरआमा पनि होइन, जसले नाति नातिनालाई पछिसम्म आवश्यक
पर्ला भनेर मिस्री, लत्ताकपडा, औषधि, खेलौना राखिदिएर जानुभएको होस् ।
भण्डारीले त आजको कम्युनिष्ट आन्दोलनको व्याख्या कसरी गर्ने भनेर एउटा
बाटोमात्रै दिनुभएको हो । यो मार्गदर्शनमा हामीले आजका समस्याहरुको समाधान
गर्ने हो । हो ठीक यहीँनेर जबज सिद्धान्त हो । यसले आजका समस्याहरुलाई
समाधान गर्नका लागि एउट पद्दति दिन्छ । माक्र्सवाद पनि आफैंमा मूलतः एउटा
पद्दति हो । जबजले पनि समाजको लोकतान्त्रिक रुपान्तरणको एउटा पद्दति दिएको छ
। यो पद्दतिका आधारमा हामीले आजका समस्याहरुलाई हेर्ने हो ।
अहिले बहस गर्ने बेला होइन
आज हामी कहाँ आइपुगेका छौं ? यो हेर्ने
भनेको महाधिवेशनले हो । बहस गर्ने पनि समय हुन्छ । यो बहस जबजमाथि आधारित
भएर, जबजको सहीपनामाथि गर्व गर्दै, त्यसको वैज्ञानिकतामाथि विश्वास गर्दै
अगाडि बढाउनुपर्छ ।अहिले जबजलाई मृत सिद्धान्त र मलामीहरु भनिँदैछ । अहिले
नेपाली कांग्रेसका केही साथीहरु पनि राष्ट्रिय राजनीति हामीले भनेको ठाउँमा
आयो भनेर दम्भ गरिरहनुभएको छ । माओवादीको त दम्भ छँदैछ । यस्तो बेलामा
हामीभित्र पनि साथीहरुले ठीक ढंगले बुझ्न नसकेर अलिकति असमयमा बहस शुरु
गर्नुभएको छ । अहिले बहसको उपयुक्त समय होइन । अहिले त हामी चुनावमा
जाँदैछौं । निर्वाचनमा तीनवटा ‘स्कुल अफ थर्ड’का वीचमा प्रतिश्पर्धा हुनेछ ।
माओवादी, एमाले र कांग्रेस । माओवादीले सिद्धान्तहीनतालाई नै सिद्धान्त
बनाइरहेको छ । उसले वर्ग संघर्षको ठाउँमा जातीय संघर्षलाई जोड दिन्छ, उसको
उग्रराष्ट्रवाद उग्रसमर्पणवादमा रुपान्तरित हुन्छ । कांग्रेस परम्परागत
प्रजातन्त्रको व्याख्या बोकेर चुनावमा आउँदैछ ।योबेलामा हामीले जबजप्रति
गर्ववोध गर्नुपर्छ । यस्तोबेलामा सार्वजनिकरुपले जबजकै कारणले एमाले संकटमा
परेको हो भन्नेखालको तर्क अनुचित हुन्छ ।
No comments:
Post a Comment